buy

buy

  • ۰
  • ۰

مقاله درباره وازایش یا تناسخ یا باززایی

مقاله درباره وازایش یا تناسخ یا باززایی

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"

فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات:64

مقدمه

وازایش یا تناسخ یا باززایی یعنی زاییده شدن دوباره پس از مرگ، از اعتقادات ادیانی مانند بوداگرایی، هندوگرایی، برهمایی، جینیسم، سیکیسم و نیز آیین یارسان (مذهبی اسلامی) است. همچنین برخی شیعیان معروف به غُلات نیز به آن اعتقاد دارند[۱] و آن را با رجعت یکی می دانند .

تناسخ ، اصطلاحی در کلام و فلسفه و عرفان به معنای انتقال روح از جسمی به جسم دیگر. در لغت از ریشة نَسَخَ به معنای برداشتن چیزی و گذاشتن چیزی دیگر به جای آن یا تغییر دادن چیزی به چیز دیگر است ، مثل «نَسَخت الشمسُ الظلَّ» (خورشید جای سایه را گرفت ). از همین ریشه ، «تناسخ ازمنه » را به معنای پی در پی گذشتن زمانها آورده اند (فَراهیدی ؛ راغب اصفهانی ؛ ابن فِارس ؛ مرتضی زَبیدی ، ذیل «نسخ »). تناسخ ورثه در فقه ــ که گاه با لفظ مناسخه به آن اشاره می شود ــ نیز عبارت است از مردن وراث یکی پس از دیگری بی آنکه میراث تقسیم شود (ابن قُدامه مقدسی ، ج 7، ص 41؛ خطیب شِرْبینی ، ج 3، ص 36؛ شهیدثانی ، ج 8، ص 252ـ253؛ زُحَیلی ، ج 8، ص 433). معنای اصطلاحی مشهور تناسخ با همین معانی و دلالتهای لغوی ارتباط دارد. برای اشاره به این معنا تعبیرات دیگری چون عود، نقل ، رجعت روح ، انتقال و تقمّص نیز به کار رفته است .

تناسخ

انتقال روح به صورتهای مختلفی قابل فرض است که آنها را با چهار کلمة نسخ و مسخ و رسخ و فسخ بیان می کنند. مسخ در لغت به معنای تغییر شکل ظاهری بویژه به شکلی زشت تر از صورت قبلی است ، رسخ به معنای ثابت شدن در موضع و فسخ به معنای نقض و فساد شی ء است (فراهیدی ؛ جوهری ؛ ابن منظور؛ مرتضی زبیدی ، ذیل «مسخ »، «رسخ »، «فسخ »). تعریفی متداول از نسخ و مسخ و رسخ و فسخ بترتیب عبارت است از انتقال روح انسان به جسم انسان دیگر، انتقال روح انسان به جسم حیوان ، انتقال روح انسان به جسم گیاه ، انتقال روح انسان به جسم جماد (عضدالدین ایجی ، ص 374؛ تهانوی ، ذیل مادّه ؛ برای تعاریف دیگر رجوع کنید به ابن حزم ، الفصل ، ج 1، ص 165؛ نسفی ، 1359 ش ، ص 187؛ علامه حلّی ، 1379 ش ، ص 399؛ سبزواری ، ج 5، ص 195). ارتباط دو واژة رسخ و فسخ با معانی اصطلاحی آنها ساختگی به نظر می رسد، چنانکه تعریف آنها در منابع مختلف یکسان نیست (برای نمونه رجوع کنید به ابوالمعالی ، ص 36؛ تبصرة العوام ، ص 87؛ عضدالدین ایجی ؛ تهانوی ، همانجاها). هرچند بعضی کوشیده اند معنای اصطلاحی آنها را با معنای لغویشان ربط دهند (برای نمونه رجوع کنید به ابوریحان بیرونی ، ص 49؛ لاهیجی ، ص 657).

بعضی ، از تناسخ صعودی در کنار تناسخ نزولی که چهار نوع مذکور را شامل می شود سخن گفته اند. تناسخ صعودی به معنای فرا رفتن از جسم انسانی مثلاً تبدیل شدن به فرشته یا جرم آسمانی است . علاوه بر این می تواند به معنای سیرروح از مراتب مادون ، مثل مرتبة جماد، به مراتب بالاتر باشد (شهرستانی ، نهایة الاقدام ، ص 378؛ احمد طَبْرِسی ، ج 2، ص 344؛ نسفی ، 1359 ش ، ص 188؛ عضدالدین ایجی ، همانجا؛ صدرالدین شیرازی ، 1380 ش ، ص 438). در حوزه های گوناگون ، مانند کلام و فلسفه و عرفان ، تناسخ معانی بسیار مختلفی یافته و حتی در یک حوزة واحد نزد متفکران مختلف معانی اصطلاحی دیگری پیدا کرده است ( رجوع کنید به ادامة مقاله ).تنها وجه اشتراک میان معتقدان به تناسخ ، عقیده به انتقال روح از جسمی به جسم دیگر است ، اما در مورد علت و نوع و سرانجامِ تناسخ عقیدة واحدی مشاهده نمی شود. بعضی فقط به انتقال روح انسان به جسم انسان دیگر معتقدند، بعضی انتقال روح انسان به بدن حیوانات را هم جایز می دانند، و بعضی انتقال به گیاه و جماد را هم می پذیرند ( رجوع کنید به ابن حزم ، الفصل ، ج 1، ص 166؛ فخررازی ، 1407، ج 7، ص 201؛ همو، 1341ـ 1342 ش ، ج 1، ص 323؛ نسفی ، 1359 ش ، ص 189ـ190؛ علامه حلّی ، 1379 ش ، همانجا؛ > دایرة المعارف دین < ، ذیل "transmigration" ).

در بارة جهت سیر روح نیز عقاید متفاوت است ؛ بعضی فقط به سیرصعودی روح قائل اند و بعضی سیر نزولی را هم قبول دارند. در بارة «تناسخیه » گفته اند که به عقیدة اینان روح همواره از بدنی به بدن دیگر می رود و این سیر هرگز به پایان نمی رسد، بنابراین بهشت و دوزخ در همین دنیاست ، بهشت صورتهای نیکو و لذات دنیوی است و دوزخ صورتهای زشت مثل تن بیمار یا ناقص یا بدن حیوانات پست و رنجهای دنیوی ( رجوع کنید به مَلَطی ، ص 27، 29؛ بغدادی ، اصول الدین ، ص 235؛ هفتادوسه ملت ، ص 30ـ31؛ مهدی لدین اللّه ، ص 73ـ74). نامتناهی بودن سیر تناسخ ، افراطیترین عقیده ای است که به تناسخیه نسبت داده اند، اما در حقیقت بسیاری از معتقدان به تناسخ ، بنا به تبیین خود از علت تناسخ ، این سیر را متناهی دانسته اند ( رجوع کنید به میرک بخاری ،

ص 374). در این میان دو نوع عقیده در بارة موجبات وقوع تناسخ می توان تشخیص داد: یکی اینکه تناسخ کیفر بدکاران است و روح با عذاب دیدن در بدنهای پست ، تطهیر می شود، نوع دوم که می تواند تعبیر پیچیده تری از نوع اول باشد مبتنی بر فرض روح مجرد و عمدتاً نفی مدخلیت جسم انسان در هویت اوست ( رجوع کنید به ملطی ، ص 27؛ کرمانی ، 1977، ص 84؛ علم الهدی ، 1405ـ 1410، ج 4، ص 30). طبق این عقیده که صورتها و تجلیات مختلفی دارد، روح یا نفس اگر پس از مرگ به تجرد کامل و قطع پیوند با جهان مادّی نرسیده باشد، ناگزیر در اجساد می ماند تا این تجرد حاصل شود. همین نوع دوم است که نزد فیلسوفانِ معتقد به تناسخ دیده می شود. مطابق با تناهی یا عدم تناهیِ سیرِ تناسخ ، معتقدان به دو دسته می شوند، دسته ای فقط وجود جهان مادّی را تأیید می کنند و دستة دیگر به معاد مطابق تعالیم ادیان نیز معتقدند ( رجوع کنید به بغدادی ، الملل والنحل ، ص 116؛ مهدی لدین اللّه ، ص 74). به کسانی که تناسخ را همیشگی دانسته اند، این نسبت را داده اند که تجرد روح در میان ایشان پذیرفته نیست و روح را جرمانی و منطبع در جسم می دانند، اما نزد ایشان نیز ممکن است بعضی روح را از سنخ جسمانیات ندانند ( رجوع کنید به شهرزوری ، ص 519؛ صدرالدین شیرازی ، 1337 ش ، سفر چهارم ، ج 2، ص 7). همچنین به رغم آنکه بعضی (مثلاً رجوع کنید به ابوالمعالی ، همانجا؛ ابن میثم ، ص 153؛ علامه حلّی ، 1337 ش ، ص 244؛ تفتازانی ، ج 5، ص 90) اعتقاد به تناسخ را مرتبط با اعتقاد به قِدمِ عالم و نفوس فرض کرده اند، چنین ارتباطی ضروری نیست و معتقدان به تناسخ می توانند معتقد به حدوث هم باشند ( رجوع کنید به فخررازی ، 1407، همانجا).









سایر محصولات :
مقاله درباره سقط جنین

لینک پرداخت و...

مقاله درباره تحریف در قرآن

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب" فرمت...

مقاله درباره خرافات

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب" فرمت...

مقاله درباره هنر و تمدن اسلامی

لینک پرداخت و دانلود در...

مقاله درباره معنویت مهمترین نیاز بشر است

لینک پرداخت و دانلود در...

مقاله درباره وازایش یا تناسخ یا باززایی

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب" فرمت...

مقاله درباره قلب از نظر دینی

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب" فرمت...

مقاله درمورد دروغ

لینک پرداخت و دانلود...

مقاله درباره ویژگی های دوران بلوغ

لینک پرداخت و دانلود...

مقاله درباره قضا و قدر

لینک پرداخت و دانلود در...

مقاله درباره بسیج و بسیجی

لینک پرداخت و دانلود...

مقاله درباره خوف از خدا

لینک پرداخت و دانلود در "پایین...

مقاله درباره امام خمینی از ولادت تا رحلت

لینک پرداخت و دانلود در...

مقاله درباره ارتباط با امام زمان

لینک پرداخت و دانلود در "پایین...

مقاله درباره اراده الهی از دیدگاه امام خمینی

لینک پرداخت و دانلود در...

مقاله درباره اسلام و دموکراسی از نگاه برنارد لوئیس

لینک پرداخت و دانلود در...

تعریف عرف و عناصر آن در قانون و فقه

لینک پرداخت و دانلود در "پایین...

مقاله درباره تروریسم

لینک پرداخت و...

مقاله درباره داستان حضرت اسماعیل

لینک پرداخت و دانلود در "پایین...

مقاله درباره دروغگویی

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب" فرمت...

مقاله درباره برزخ از دیدگاه قرآن و سنت

لینک پرداخت و دانلود...

مقاله درباره تربیت در نهج البلاغه

لینک پرداخت و دانلود در...

مقاله درباره حجاب

لینک پرداخت و دانلود در...

مقاله درباره آیا روح وجود دارد

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب" فرمت...

مقاله درباره امام زمان

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب" فرمت...

مقاله درباره آیت الله مطهری و دکتر شریعتی

لینک پرداخت و دانلود...

مقاله درباره پیامدهای جنگ احد

لینک پرداخت و...

مقاله درباره اسلام

لینک پرداخت و دانلود...

مقاله درباره اخلاق و فقه‏

لینک پرداخت و دانلود...

مقاله درباره اقوام آریایی

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب" فرمت...

مقاله درباره مشارکت سیاسی در جهان سوم

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب" فرمت...

مقاله درباره مدیریت مشارکت جو

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب" فرمت...

مقاله درباره کمک های اولیه

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب" فرمت...

مقاله درباره کشف قانون تناوبی

لینک پرداخت و دانلود...

مقاله درباره ساپورت بازیابی اطلاعات در مورد استفاده وساخت آنتولوژی (antology)

لینک پرداخت و...

مقاله درباره «کودکان استثنائی» و «اختلالات دیکته‌ای»

لینک پرداخت و...

مقاله درباره کمردرد و راههای پیشگیری از آن

لینک پرداخت و دانلود در...

مقاله درباره ماه همسایه ما در کیهان

لینک پرداخت و دانلود در...

مقاله درباره رنگ سازی

لینک پرداخت و...

مقاله درباره کبوتر (فاخته یا قمری صخره ای)

لینک پرداخت و دانلود در...

مقاله درباره قلب از نظر دینی
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله درمورد دروغ
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله درباره ویژگی های دوران بلوغ
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله مدیریت تولید JIT
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله مدیریت منابع انسانی و مدیریت کارکنان
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله کنفرانس ویدیویی
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله سازمان سرپرستی مدیریت چیست؟
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله ساخت و نصب تیرهای روشنایی درمحوطه ی گلستانه ها (کوپه ها)
توضیحات بیشتر - دانلود
تحقیق درباره سازمان تجارت جهانی
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله درباره آشنایی اجمالی با مسجد الحرام
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله درباره مرورى بر تاریخ وتمدن اشکانیان ( با تاکید بر تاج و تخت ، پایتخت ها ، نظام کیفرى و گاهشمار بر اساس آثاربر جاى مانده )
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله آفرینش
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله انواع کاج ها
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله درباره موقعیت جغرافیایی شهر بم
توضیحات بیشتر - دانلود
پاورپوینت انواع خرابیهای بتن
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله چگونگی شتاب دار کردن ذرات
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله مدیریت نام تجاری
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله کنترل سربار کارخانه
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله فصل 14 تئوری بازی
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله انگیزه هاى مخالفت با حکومت علوى
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله انقلاب تکنولوژی ,تحقیق درباره انقلاب تکنولوژی
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله امام خمینی(ره)
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله تاریخ تفاسیر هایدگری
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله مدیریت تولید JIT
مقاله مدیریت تکنولوژی
مقاله درباره مدیریت استراتژیک
مقاله مدیریت منابع انسانی و مدیریت کارکنان
مقاله مدیریت منابع انسانی
مقاله چگونگی شتاب دار کردن ذرات
مقاله نصب، راه اندازی و طراحی آسانسور
مقاله تولید بیسکویت گرجی
مقاله کارآموزی تراشکاری
مقاله کاراموزی روزنامه نگاری و چاپ
مقاله ژنتیک جمعیت
مقاله درباره روش سیمپلکس

کلمات کلیدی :هدی لدین اللّه نونه رجوع کنید برای نونه رجوع علاه حلّی 1379 قاله درباره وازایش رجوع کنید انتقال روح روح انسان عضدالدین ایجی نسفی 1359 علاه حلّی بعضی انتقال تناسخ انتقال انسان laquo raquo اصطلاحی عتقدان عقیده
  • ۹۶/۰۶/۲۰
  • مجید میلادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی