buy

buy

  • ۰
  • ۰

تحقیق در مورد مدیریت دانش 15 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 16 صفحه


قسمتی از متن .doc :

چکیده

سازمانهای زیادی، در جهان، نظامهای مدیریت دانش را، در راستای حفظ ثبات و سودمندیشان انتخاب کرده و می پذیرند. این نگرش در مشاغل رو به گسترش حاصل از فن‌ آوری، از قبیل بیوتکنولوژی، علوم رایانه و ارتباطات راه دور و همچنین در حرفه هایی مثل وکالت، حسابداری و مشاوره مدیریتی ملموس است. نسلی جدید از مدیران به نام «مدیر دانش» ظهور کرده اند تا این نظام نوین را در سازمانها نهادینه کنند. به دلیل تشابه کاری بسیار زیاد، اغلب متخصصان اطلاع- رسانی و کتابداران برای تصدی این سمت مطرح هستند. این مقاله، به بررسی انواع دانش و راه های انتقال و تبدیل آن می پردازد. در نهایت، اهمیت عنصر انسانی در نظامهای مدیریت دانش، با تاکید بر نقش کتابداران و متخصصان اطلاع رسانی ، تبیین می شود.

مقدمه از اواخر قرن بیستم یک نوع تغییر نگرش در رابطه با جایگزینی سرمایه های مادی با سرمایه های فکری دیده می شود. سرمایه فکری، به تدریج در سازمانها به عنوان سرمایه اصلی آن مطرح می شود. این نگرش در بیشتر سازمانهای تجاری که بر تولید و حفظ سرمایع فکری تأکید دارند، نتیجه بخش بوده است. نظامی که با این نگرش رفتار می نماید، «مدیریت دانش» خوانده می شود. در بیشتر سازمانها این نیاز به مدیریت دانش، احساس شده است. کارهای خوبی که در نتیجه استفاده از نظام مدیریت دانش برای حفظ مزیت رقابتی در همه سازمانها، انجام شده است، نشان می دهد که آن سازمان ها قادر به حفظ و تثبیت اثربخشی و سودمندی خود شده اند. دانش، که یک عامل کلیدی در مزیت رقابتی است، آنقدر پویا و کم عمر شده است که مدیریت مؤثر آن یک ضرورت لازم برای حفظ و ثبات شده است. مدیریت دانش، آنطور که به نظر می رسد، نظامی است که به سازمان کمک می کند تا مزیت رقابتی اش را در محیط تغییرات سریع اقتصادی حفظ کند. پیشرفتهای به دست آمده ازطریق مدیریت دانش، در سازمانهایی که با بیوتکنولوژی، نرم افزارهای رایانه ای و ارتباطات راه دور و با دفاتر وکلا، حسابداران، مشاوران مدیریتی، سر و کار دارند، نشان می دهد که آن سازمان از چابکی و پویایی بالایی برخوردار است. کار متخصصان اطلاع رسانی و کتابداران در سازمانها، با آنچه که برای مدیران دانش جدیداً مطرح است، تفاوت محسوسی دارد، ولی با این حال نزدیکترین حرفه به مدیریت دانش، حرفه کتابداری و اطلاع رسانی است. متخصصان اطلاع رسانی و کتابداران، به دلیل همین نزدیکی شغلی، برای تصدی سمت جدید مدیریت دانش مطرح شده اند. برای متخصصان اطلاع رسانی و کتابداران که به طور سنتی با فعالیتهایی نظیرتولید، گردآوری، دریافت، تکثیر، ساختارسازی[1]، ذخیره و بازیابی، و اشاعه اطلاعات، در ارتباطند، لازم است که بدانند مدیریت دانش چیست و چگونه یک نظام مدیریت دانش را تعمیم دهند و آن را در سازمان به کار گیرند. این بستگی به این دارد که آنها از پیشرفتهای مدیریت دانش آگاه باشند و اصول آنرا در جایی که مناسب است یا خطر آن کمتر باشد، به کار گیرند، به علت اینکه نظام مدیریت دانش کم هزینه و پرسود است، بعضی سازمانها از آن به خوبی استقبال می کنند تا ازخدمات پرهزینه کم سود بپرهیزند(کیلینگ[2] و هورنبی[3]، 1999). در این مقاله، ‌هدف، معرفی جنبه های متمایز مدیریت دانش برای متخصصان اطلاع رسانی و کتابداران است. تعاریف مدیریت دانش تمایز «داده»، «اطلاعات» و «دانش» مشکل است. تنها از طریق مفاهیم بیرونی یا از دیدگاه کاربر می‌توان بین «داده»، «اطلاعات» و «دانش» تفاوت قائل شد. معمولاً داده به عنوان مواد خام، اطلاعات به عنوان مجموعه سامان یافته‌ای از داده و دانش به عنوان اطلاعات با مفهوم شناخته می‌شود(بات[4]، 1382). فرهنگ قرن بیستم چمبرز[5]، دانش را چنین تعریف می کند «عقیده تثبیت شده، آن چیزی که شناخته شده است، اطلاعات، آموخته، علم، یادگیری، مهارت عملی، آگاهی، شناخت و غیره».دانش ترکیب سازمان یافته‌ای است از «داده» که از طریق قوانین، فرآیندها و عملکردها و تجربه حاصل آمده است. به عبارت دیگر «دانش» معنا یا مفهومی است که از فکر پدید آمده ( به نقل از بات: ماراکاس[6]، 1999) و بدون آن، «اطلاعات» یا «داده» تلقی می‌شود. تنها از طریق این مفهوم است که «اطلاعات» حیات یافته و به «دانش» تبدیل می‌شود (بات، 2000). بنابراین تمایز بین «اطلاعات» و «دانش» به دیدگاه کاربر بستگی دارد. دانش یک مضمون وابسته است از آنرو که «مفاهیم» در ارتباط با یک الگوی مشخص تفسیر می‌شود. ( به نقل ازبات: ماراکاس، 1999) و مدیریت یعنی «روش هدایت و استفاده از چیزی». اصطلاح مدیریت دانش یک اصطلاحکاملا بی ثبات است. درست مثل هم خانواده های آن مثل اطلاعات ، مدرک و سند ، راه های متعددی برای تفکر درباره آن وجود دارد( مک اینرنی[7] و لوفور[8]، 2000). تعریف مدیریت دانش طبق نظر یکی از متخصصین چنین است «مدیریت دانش، سازگاری برای حفظ و ثبات سازمانی را در مواجهه با تغییرات در حال رشد محیطی را فراهم می کند. ضرورتاً آن دسته از فرایندهای سازمانی را مد نظر دارد که در جستجوی ترکیب و تلفیق محتوای پردازش شده داده ها و اطلاعات حاصل از فناوریهای اطلاعاتی با خلاقیت و نوآوری عوامل انسانی است( مل هوترا[9]، 1999) . تعریف دیگری هست که «مدیریت دانش، عملاً، شامل شناسایی و بازنمایی سرمایه های فکری موجود در سازمان، تولید دانش جدید برای برتری رقابتی در درون سازمان، ایجاد امکان دسترسی به حجم وسیعی از اطلاعات سازمانی، اشتراک در بهترین کارها، و فناوری که قادر به انجام همه موارد مذکور باشد، شامل گروه افزار و اینترانت ها( بارکلی[10] و مورای[11]، 1997) . بات مدیریت دانش را فرآیند ایجاد، تأیید، ارائه، توزیع و کاربرد دانش می داند(1382). مدیریت دانش این گونه نیز تعریف می شود «حرفه ای که هدف آن مهار و به کارگیری دانش و اطلاعات و ایجاد دسترسی بی کم و کاست به آن برای همه کارکنان در یک سازمان، است با این هدف که آنها کارشان را بهتر انجام دهند ( سوکومار[12]، 1999) . از این تعریف چنین به نظر می رسد که مدیریت دانش دارای دو بعد است، فیزیکی و غیر فیزیکی و دو حالت زنده و بی جان، یک متخصص اطلاع رسانی و یک کتابدار متخصص که تاکنون خودش را بیشتر وابسته به فناوری اطلاعات و نتایج آن کرده است، باید فراتر از دیگر مردمان در حوزه های ناشناخته ای مثل خلاقیت، دانش، اندیشه و غیره در جهت ایجاد سود برای سازمان مادر خود، به مطالعه و جستجوی جنبه های ناشناخته طبیعت انسانی









سایر محصولات :
تحقیق در مورد مدیریت دانش 15 ص

لینک دانلود و...

تحقیق در مورد مدیریت و ارتباطات

لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته...

تحقیق در مورد مدیریت دانش ضمنی 12 ص

لینک دانلود و خرید پایین...

تحقیق در مورد مدیریت تجارت الکترونیک 10 ص

...

تحقیق در مورد مدارهای الکتریکی 25 ص

...

تحقیق در مورد محصول ذرت

...

تحقیق در مورد مبنا

...

تحقیق در مورد مبانی برنامه توسعه و کاربردی فناوری ارتباطات و اطلاعات در نظ

...

تحقیق در مورد مباحث و دیدگاه‌های موجود در زمینه تعامل انتقال فناوری و توسعه در کشورهای در حال توسعه 16 ص

...

تحقیق در مورد ماهواره های فضایی 16 ص

...

تحقیق در مورد مالچ ها 18 ص

...

تحقیق در مورد لینوکس چیست

...

تحقیق در مورد مادربورد 12 ص

...

تحقیق در مورد لوبیا

...

تحقیق در مورد کنترل های داخلی حسابداری 11ص

...

تحقیق در مورد لاستیک البرز

...

تحقیق در مورد کلم بروکسل 14 ص

...

تحقیق در مورد کمیته فنی حسابداری

...

تحقیق در مورد کشش و فشار 20 ص

...

تحقیق در مورد کاربرد کامپوزیت در ساختمان

...

تحقیق در مورد کاربرد ریاضی در مهندسی برق 14 ص

...

تحقیق در مورد کاربرد ALU سخت افزار

...

تحقیق در مورد قاچاق اسلحه

...

تحقیق در مورد قوانین دیوان محاسبات

...

تحقیق در مورد قلب و فواید و مضرات ورزش

...

تحقیق در مورد قانون تجارت 76 ص

...

تحقیق در مورد فیلم

...

تحقیق در مورد فیزیککشش و فشار

...

تحقیق در مورد فیزیک

...

تحقیق در مورد فیبرنوری در شبکه ها 19 ص

...

تحقیق در مورد فقر 26 ص

...

تحقیق در مورد فقر، طلاق 23 ص

...

تحقیق در مورد فرایند انجماد مواد غذایی 10ص

...

تحقیق در مورد فرسایش خاک 11 ص

...

تحقیق در مورد فرآیند جلسه مشاوره و درمان 8ص

...

تحقیق در مورد عملیات اجرایی ساختمان

...

تحقیق در مورد علوفه و یونجه 150 ص

...

تحقیق در مورد فاسد شدن مواد غذایی 10 ص

...

تحقیق در مورد عملکرد فیزیکی بخش کشاورزی واحد هومند آبسرد سال 1382 16 ص

...

تحقیق در مورد عایقکاری رطوبتی

...

تحقیق در مورد واحد الفین
تحقیق در مورد مالاریا
تحقیق در مورد عسلک پنبه 30 ص
تحقیق در مورد مفهوم و تعاریف کارآفرینی
تحقیق در مورد مالاریا
پاورپوینت در مورد مراقبتهای پس از زایمان
تحقیق در مورد خاک 14 ص
پاورپوینت در مورد دین یا ادیان الهی
تحقیق در مورد خط
تحقیق در مورد روایت کربلا 28 ص
تحقیق در مورد رنگ مو 20 ص
تحقیق در مورد رله
تحقیق در مورد خادمیان
تحقیق در مورد گرمای انحلالی
تحقیق در مورد روش تولید (قطعات لاستیکی)
تحقیق در مورد روایتی‌ از پیامبران‌ {حضرت‌ لوط‌ (ع‌) حضرت‌ سلیمان‌ (ع‌)} 23 ص
تحقیق در مورد روایت کربلا 28 ص
تحقیق در مورد رنگ مو 20 ص
تحقیق در مورد رنگ کو شیمیایی و گیاهی
تحقیق در مورد رله
تحقیق در مورد رابطه اخلاق با آزادی 26 ص
تحقیق در مورد رقم جدید برنج شفق
تحقیق در مورد رایوایزوتوپ
تحقیق در مورد راه کار هزینه کاربر

کلمات کلیدی :مخصصان اطلاع رسانی دادهraquo laquo اطلاعاraquo laquo مدیری دانش laquo دادهraquo laquo نظام مدیری دانش نظامهای مدیری دانش مورد مدیری دانش برای مخصصان اطلاع مدیری دانش اطلاع رسانی مدیری دانش مخصصان اطلاع laquo اطلاعاraquo laquo دانشraquo میzwnj شود laquo مدیری اطلاعا سازمان اطلاع رسانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی